Dong chun Lee

2020 이동춘 브로치전 Dongchun Lee Brooch Exhibiton 피고 지고 flourish wither

 

2020 이동춘 브로치전 Dongchun Lee Brooch Exhibiton
피고 지고 flourish wither

2020. 5. 21(목 Thu.) – 5. 30(토 Sat.)

갤러리 담
Gallery DAM

서울 종로구 윤보선길 72
72 Yunboseon-gil, Jongno-gu, Seoul Korea

2014년 독일 뮌헨에서 처음 소개한 「피고 지고 flourish wither」 시리즈 는 모든 생명의 성장과 소멸 대한 조형적 사고에서 비롯된 2008년 개인전 「숨쉬기Breathe」, 2012년 개인전 「숨소리the Sound of Breath」에 이은, 재료로서 나무를 또 다른 소재로 도입하여 조형적 변주와 의식의 확장을 시도한 작업이다. 2014년 3월 독일 뮌헨 주얼리위크 동안 개인전과 2014년 네덜란드 네이메헨 Galerie Marzee에서 이어 작품을 발표했다. 나무는 오래된 인류 공통의 생명에 대한 상징이며, 여러 문화에서 다양하게 해석되고, 특히 동양에서는 영적인 소통의 대상이기도 했다. 이렇듯 나무는 종교적, 문화적 의미를 강하게 가지고 있으며 동시에 매우 실용적인 측면에서도 인간의 중요한 삶의 근거가 되고 있다. 예술에서도 역시 이야기의 소재로 혹은 제작의 재료로 오래 동안 사용되어 왔다. 특히 나에게 작가로서 추구하는 철학적 혹은 조형적 사고의 중심에 있는 몇몇 중요 키워드를 재료로서 나무는 함축적으로 내포하고 있다.
숨소리와 숨쉬기 전시에서 중심에 두고 있었던 ‘시간의 축적과 확장’, ‘시간을 초월하는 공간’ 등은 작가로서 고민의 시작이었던 주제로 ‘삶과 죽음의 사이’ 그리고 ‘영원한 반복의 고리’ 등의 사유의 연장선에 있다. <2000년 첫 개인전개인전: Wenn die zwei unsichtbaren Enden zusammenkommen/ when tow invisible ends come together> 최근 「피고 지고 flourish wither」 작업들 역시 같은 맥락에서 사고의 진행에 대한 조형적 해석들이다.

「Flourish Wither」 was an exhibition that introduced wood as another material, following my previous solo exhibition 「Breathe」 in 2008 and 「the Sound of Breath」 in 2012, which both began with the formative thinking of all life’s growth and extinction. The exhibition was shown as a solo show during Munich Jewelry Week 2014, followed by Gallery Marzzee in Nijimegen, Netherlands in 2014. Wood were a symbol of old common human life, interpreted in various cultures and subject to spiritual communication, especially in the East. Wood have long been a symbol of life in common to mankind, being interpreted diverse in many cultures, and especially in the Orient as objects of spiritual communication. As such, wood have strong religious and cultural meanings and at the same time become an important basis for human life in a very practical way. Even in art, wood have long been used as the material for stories or as a material for making. In particular, the tree implicitly implies to me some important key words at the center of philosophical or figurative thinking that I have long sought as an artist.
‘The Accumulation and Expansion of Time’, and ‘The Space Beyond Time’, which are the central concepts in the exhibition Breathe and the Sound of Breath are the extension of my thesis paper’s themes in Germany of ‘Between Life and Death’ and ‘The Ring of Eternal Repetition.’